Noliz

Pizza

Kategori:

Igår bakade en riktigt god pizza! För den som är sugen tänkte jag nu bjuda på receptet. Eller ja, jag ska försöka tala om hur jag gjorde eftersom jag mest hittade på som vanligt =)

Tomatsås
1 gul lök
1 paket tomatkross
Ca 0,5 paket fryst basilika
1 tsk socker
Salt
Peppar
Chili explosion
Olivolja

Hacka löken mycket smått. Fräs den lite snabbt i olivolja. Häll på tomatkross och kryddorna. Låt puttra en stund, 5-10 min eller så.
Jag gjorde såsen på dagen och lät sen stå och dra till på kvällen så den blev aningen stark trots att när jag gjorde den tyckte jag inte den smakade så mycket. Så nästa gång ska jag komma ihåg att den drar till sej lite med tiden. Och nästa gång ska jag nog även testa att ha i kanske lite vitlök och istället för vanligt socker tar jag kanske farinsocker, borde bli gott.

Senare på kvällen när jag kom hem från engelskaprovet gjorde jag själva pizzan.

Deg
50g jäst
4 dl ljummet vatten (finger varmt typ)
Lite salt
En skvätt olivolja
(vill du mäta föreslår jag kanske 2 tsk salt å ca 4 msk olja eller nåt)
Ca 9-10 dl vetemjöl

Smula jästen och häll på vattnet. Rör tills jästen löst sej. Häll på salt, olja och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Den blir ganska lös. Låt jäsa under duk i ca 30-35 min eller så.

Sätt ugnen på 250 grader.
Ta mjöl på händerna och luft upp degen på mjölat bord. Dela degen i två. Tryck ut den enda delen så den blir ungefär lika tunn över hela (jag gjorde så tunn att den precis höll ihop, och lät den vara lite tjockare i kanterna) och lyft över den på en mjölad plåt. Gör likadant med andra delen.
Så smart var inte jag, jag tryckte ut hela degen och delade den efter det så pizzorna fick lite konstig form men vill man göra så så går ju även det bra, smaken är ju den samma även om de ser konstiga ut =)

Smeta på ett lagom lager av tomatsåsen. Strö över det du vill ha på pizzan. Jag tog smaksatta italienska skinkor, på den ena pizzan en skinka med peppar och paprikasmak och på den andra med vitlökssmak. Sen hade jag på gröna oliver, fetaost, zucchini och riven ost.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.

Jag och Jerker åt av dom igår, jag har ätit nu och det är en "Jerker portion" kvar. Så de räcker till ca 4 personer.

Hehe tur att inte jag är en receptskribent, men jag kanske lyckades inspirera någon iaf =)

Kommentarer

  • Li säger:

    Va duktig du är som gör egen pizza sås och grejer :) Ser riktigt smarrigt ut det här :)
    Såå söta de små följen var. Nästan så att man bara vill krama om dem!

    Håller tummarna för ansökan!! Ska ni till Rättvik i år?

    Tack så mycket. Det hände en gång, får se om jag tar mig ut & springer igen. Jag borde göra det.... :)

    2013-04-25 | 07:05:26
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se
  • Li säger:

    Tack för kommentar och förslag om designen. Kände att det kunde bli lite svårt att läsa när allt var ganska ljust. Tycker också att det här är skönare för ögat, men den är lite tråkig. Ja sådär med en bild kanske man borde göra. Borde bara hitta en snygg bild att använda som header.

    Haha! Ja Mr Falköping är Rickard :)

    Hehe!! Va härligt att ni ska dit ;) Då kanske vi ses där igen. Jag ska försöka ta mig till Falköping också en vecka innan. Jag & Sussi ska dit, sedan tror jag även att "grabbarna" ska dit också. Eller vissa av dem iaf.

    Hoppas du får en fin helg! Kram

    2013-04-26 | 20:22:45
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se
  • Li säger:

    Ja jag menar Titan! Kom precis på att jag kanske skulle ha skrivit det efter att jag postat kommentaren :)

    2013-04-29 | 23:07:10
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se

Kommentera inlägget här: