Noliz

Skolstart å cykelbaneteori

Kategori: Allmänt

Yes people, idag har jag alltså börjat skolan.... Igen =)
Dagen började på med en lugn stund i soffan med en kopp te och ett par mackor med en gammalt avsnitt av Hart of Dixie. Efter det gjorde jag mej lite snyggare, tyckte inte jag skulle gå ut osminkad och i morgonfrill. Så tog jag vita blixten (VB) och trampade iväg till komvux. Klockan 10.00 var det generell introduktion där man fick info om hur saker och ting fungerar på skolan, hur man hittar de olika salarna osv. Direkt efter det följde information om hur Fronter fungerar, ett nätverk eller vad man ska kalla det för elever och lärare där man kan hitta information om kurserna man tar, skicka meddelanden och inlämningsuppgifter osv. Detta var avklarat ca 11.30 och jag var hungrig som om jag inte ätit på en vecka så jag hoppade på VB igen och åkte hem för att fylla på buken lite.
 
13.30 började det på riktigt! Då var det dax för introduktion för första kursen, Naturkunskap 2. Vi var hela tre elever =) Jag var den enda som hade lyckats hitta och köpa boken, jag var även den enda som tyckte att det var en bra ide att ha med papper och penna när man går i skolan. Tur för de andra två att jag hade ett helt pennfack med mig så jag kunde vara snäll och låna ut en penna var till dom.
 
Under den introduktionen klarnade det där med Fronter lite mer, läraren visade mer exakt vart vi skulle kolla för att hitta det vi behövde för kursen. Inte speciellt svårt när man väl fatta grejen. Han berättade hur kursen var upplag, eller snarare vad vi skulle ta oss igenom innan vi var klara, upplägget får vi ju sköta själva eftersom vi läser på distans. Vi fick fylla i lite blanketter och sen var det klart. Jag var hemma igen nån gång runt kl15. Och sen var det bara att hugga in.
 
Varje delmoment består av ett stycke i boken som ska läsas, man ska svara på tillhörande frågor längst bak i boken samt skriva en inlämningsuppgift. Första momentets uppgift hör dock inte ihop med boken eftersom lärarna vet att det kan vara klurigt att få tag i den så för att man ska kunna sätta igång med en gång så ska alltså underlaget till första uppgiften sökas fram på annat sätt. Det ska handla om Big bang men jag har inte börjat med den än. Jag satte däremot igång med frågorna i boken (stycket hade jag ju redan läst eftersom jag inte kunde låta bli när jag fick boken för ca två veckor sen). Så nu är halva första uppgiften klar och andra halvan tänkte jag försöka hinna med imorgon, den verkade inte jättesvår så det ska nog gå fint.
 
Nu till nästa punkt. Cykelbaneteorin!
Den senaste tiden (sen snön/isen äntligen börjat försvinna) har jag vart ute och gått/cyklat mer. Några gånger tillsammans med min vän Malin. Vi har då haft disskusioner och funderingar kring detta med gång/cykelbanor och vilken sida man ska hålla sig på. Hon går ju med barnvagn och tar alltså upp lite mer plats än om hon hade gått ensam och har då flera gånger råkat ut för sura "medtrafikaner" som skäller för att hon är ivägen trots att hon trycker sig mot ena kanten och det då finns minst 1,5m till godo vid sidan om. På vissa ställen finns markeringar i asfalten som visar att man ska gå på ena sidan och cykla på den andra men vi har inte lyckats klura ut någon logik i om man ska vara på höger eller vänster sida när man går eftersom det tycks som att markeringarna är på olika sidor på olika ställen av slingan vi gått. Vore det inte smidigast om man helt enkelt bestämde att man håller sig på ena sidan tex höger när man tar sig fram på cykel/gångbanorna oavsett om man går eller cyklar? Den som då vill köra/gå om kan helt enkelt styra förbi på andra sidan, precis som när man kör bil. 
MEN! Nu har jag gjort en observation! Eventuellt kan det vara såhär, cyklar gör man på den sidan av cykelbanan som ligger närmast vägbanan och går gör man på den sidan som ligger bort från vägbanan. Kan detta stämma? Och i så fall, hur gör man på sånna ställen där cykel/gångbanan går genom en park eller dylikt där det inte finns någon bilväg bredvid? 
Om någon av er tre som ibland läser min oerhört ouppdaterade blogg har svaret på detta skulle jag bli ytterst tacksam för svar! =)
 
Nu när jag ändå är på gång kanske jag ska ta tag i den där utmaningen som jag fick av Li för sisådär tre månader sen =)
 
Tjipp!
 

Kommentarer

  • Li säger:

    Gu va roligt det låter att gå i skolan! Jag blir nästan lite sugen själv, men vet att jag ALDRIG skulle orka det igen. Duktig du är!

    Kan tyvärr inte svaret på det där med cykelbanor. Har inte börjat på att cykla här hemma. Men kanske borde göra det... :)

    2013-04-08 | 21:31:11
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se

Kommentera inlägget här: