Noliz

Midsommar-kakan

Kategori: Allmänt

Jag hade från början tänkt att jag skulle åka och rida en sväng igår på förmiddagen men när jag vaknade var det redan übervarmt så jag la den planen på hyllan och drog istället iväg till coop och inhandlade lite ingredienser till en midsommar-kaka. Jag har en kalender från MatMagasinet där det varje månad är med ett recept passande för månaden/årstiden. Juni hade ett recept på en jordgubbspaj som jag har dregglat över sen jag fick se bilden första gången och den tyckte jag kunde passa finfint som efterrätt på midsommarafton. Och jag måste säga att den var fantastiskt god, i alla fall i min mun =) Ingen annan klagade heller så jag tror den gick hem. Här får ni receptet ifall ni vill testa själva. Mycket lättlagad!
 
Botten
200 g Digestive kex (minns jag rätt var det 14st)
75 g smör
 
Fyllning
Skalet från en apelsin
1 dl pressad apelsinsaft
2 dl créme fraíche
1,5 dl floursocker
3 ägg
ca 1 dl jordgubbar
 
Tillbehör
jordgubbar
vaniljglass
 
Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader.
Botten: Krossa digestive kexen till fina smulor. Smält smöret och blanda med smulorna. Tryck ut i en form med löstagbar kant (ca 24cm i diameter). Förgrädda i nedre delen av ugnen 5 min.
Fyllning: Tvätta och riv skalet från apelsinen. Dela den och pressa ut saften. Blanda i créme fraíche, floursocker och ägg. Rör om till en slät smet och häll den i digestivebottnen.
Skölj och snoppa jordgubbarna, dela dem och lägg med snittyran upp i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min eller tills fyllningen har stannat. (Det tog ca 25-30 min för mej)
Låt pajen svalna och servera med färska jordgubbar och vaniljglass. 
Mmm mm mmmmm!!!
 
 
 
 
ps. Tack till Sandra som förklarade hur man länkar. Jag har nu ändrat i inlägget jag gjorde häromdagen så länken är snyggare. Tack tack!! =)
 

Kommentarer

  • Sandra - Med en fästman på Kumla säger:

    Åh så god den ser ut & verkade enkel att göra också :D Får jag nog testa på!

    Aw det var så lite så :) kul att du förstod min krångliga förklaring haha. Ha en bra kväll!

    2013-06-23 | 18:27:39
    Bloggadress: http://www.aslundsandra.blogg.se
  • Li säger:

    Guu va god den ser ut! Måste nästan testa den! :)

    2013-06-24 | 08:08:21
    Bloggadress: http://www.wonderfuldarlig.blogspot.se
  • Li säger:

    Hihi, den klänningen har jag köpt från Daisy Dapper förra eller om det var förrförra året. Tack! Har inte blivit så mycket användning för den, men nu till sommaren kommer det nog bli mer.

    Jag köper mycket kläder i butik & stockholm har nog en heldel :) Men jag går ganska mycket på Myrorna & andra second hand, där kan man hitta riktiga fynd & ganska billigt. Webben har ju också en hel del, men där är det alltid svårt med storlekarna tycker jag.

    Sedan är London ett riktigt bra shoppingställe för fina 50-tals / rockabilly kläder.

    2013-06-26 | 12:53:29
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se

Kommentera inlägget här: