Noliz

Mat tips

Kategori:

Igår lagade jag ett alternativ till pasta eller potatis som blev oerhört omtyckt, inte bara av mej utan även av Jerker å Johan så jag tänkte dela med mej till er. Jag är ingen expert inom området men jag tror att man skulle kunna kalla det ett LCHF alternativ.

Blomkål och broccoli gratäng
1st blomkålshuvud
1st broccolihuvud
2st morötter (ganska stora)

Ostsås
50g smör/margarin
2msk mjöl
1,5dl vatten
1,5 - 2dl grädde
1,5 - 2dl mjölk
2dl riven ost
0,5st grönsaksbuljong tärning
1 ägg
Salt
Peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Dela blomkål och broccoli i mindre bitar. Skala och skör morötterna i pengar. (Jag delade pengarna i tre stavar också så de skulle mjukna snabbare eftersom jag hade så stora morötter). Lägg alla grönsakerna i kokande saltat vatten och låt dem koka tills de nästan är mjuka. Häll av vattnet och bred ut grönsakerna i en smord ungsfast form.

Ostsåsen
Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet. Häll i vatten och vispa så mjölblandningen löser sej. Lägg i buljongtärningen, häll i grädde och mjölk. Låt koka/sjuda under omrörning några minuter. Salta och peppra. Ta från värmen och rör ner osten. Jag tog en blandning mellan vanlig hushållsost och parmesan. Rör sist ner ägget. Häll såsen över grönsakerna.
Grädda mitt i ugnen ca 10-15min, eller tills det börjar få lite färg.

Detta serverade jag till biffar men lär funka utmärkt till tex fisk eller kyckling. Eller om man vill kan man säkert äta utan tillbehör. I ett av recepten som inspirerade mej till detta skulle man klippa bacon och strö över innan man ställde det i ugnen så det alternativet borde ju funka också.

Observera att jag aldrig mäter hur mycket jag använder av ingredienserna så jag har bara uppskattat hur mycket jag använde. Förutom grönsakerna, smöret, ägget å buljongtärningen då. =) Tiden i ugnen är även den en uppskattad tid. (Men spelar ju inte så stor roll eftersom det egentligen redan är tillagat när man ställer in det.)

Smaklig måltid! =)


Kommentarer

  • Li säger:

    Åh gu va det där ser gott ut! Smarr. Det ska jag testa någon gång :)

    Jag tror att Rock at Sea har funnits lite längre & att det är lite mer drag på. Jag saknade lite drag på denna båt, men vi hade det ändå kul =)

    Asså du måste ju köpa sånna där köra-bil-handskar! Så jävla hett :D

    2013-05-14 | 06:52:59
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se
  • Li säger:

    Kan du inte gå in i alla butiker och fråga:
    - Hej har ni sånna där snygga köra-bil-handskar?

    Haha! Hittar jag ett par så lovar jag att höra av mig. Ska det vara vita och typ med en brun söm, eller helvita?

    2013-05-16 | 07:03:57
    Bloggadress: http://wonderfuldarling.blogspot.se

Kommentera inlägget här: