Noliz

Positivt

Kategori:

Nu kommer det du har längtat efter så länge Ange, positiva saker om Akela =) Idag var hon nämligen jättesnäll och mysig hela tiden! Jag behöde inte jaga henne i hagen, behövde inte dra henne ur hagen =) Band upp henne ute när jag gjorde iordnind för en ridtur. Hon rörde sej inte en millimeter förän jag hade grejar färdigt och suttit upp. Vi tog en runda som jag bara ridit 2-3 gånger innan och aldrig ensam plus att det var länge sen sist så jag var inte helt säker på ifall jag hittade men man måste ju testa för att få veta så vi drog iväg. Akela var på hugget och verkade tycka att det både var kul och lite läskigt med denna ovana väg. Det såg ju inte alls ut som sist eftersom det fortfarande låg lite snö sist vi gick där så det var nästan som att rida en helt ny väg =) Hon var spänd som en bågsträng och tittig men bjöd ändå på och gick med pigga glada spetsiga öron. Det klar att det fanns saker utmed vägen som möjligen skulle kunna äta upp henne. Som en orange picknickkorg eller gamla rostiga jordbruksredskap från 20-talet eller nåt, det är riktigt farliga saker det =)

Jag var riktigt stolt över henne vid ett tillfälle när vi red igenom en gård. Det gick får i en hage och dom både såg konstiga ut och lät konstigt, ännu värre blev det när vi skulle igenom gården och det gick några får även i trädgården. Då tyckte hon det var lite jobbigt, man vet ju inte ifall dom små lurviga varelserna som låter bääää kanske ska överfalla en. Men jag lyckades iaf övertala henne att dom inte skulle göra så och hon gick tveksamt förbi. När vi väl kommit förbi insåg jag med ganska mycket pirr i magen att fåren inte alls var instängda i trädgården utan hoppade ut och sprang efter oss. Jag hann tänka något i stil men "fan! Det var den lugna turen det.." innan jag insåg att inget hände. Akela vände bara på huvudet lite för att se vad som hände bakom och fortsatte lugnt och fint framåt. Fåren som för bara några sekunder sen var livsfarliga var helt plötsligt inte alls farliga. Ibland är hon bra duktigt gammeltanten =)

Det var helt lagom varmt ute så om jag velat kunde vi hållt ett ganska bra tempo men idag var det en skritt dag kände jag så det blev inte alls mycket trav och bara två korta galopper. Kelan hade säker sprungit hela vägen men som sagt, det är skönt att skritta =) Efter turen fick hon lite mat, massa pussar och kramar och en dusch innan hon fick gå tillbaka till kompisarna igen.


Kommentarer

  • Angelika säger:

    Jätte roligt att läsa:) Akela e väldigt van vid får;) Haha super mysiga bilder:) ser ut som hon går med dem stora ju:) blev hon säkert över lycklig. :). Kram på er

    Svar: jaha =) det verkade inte så först, och hon har vart vettskrämd för fåren som går där vi brukar rida också. Men kanske bara har töntat sej då =) ja vi hämtade ner dom stora i förrgår så nu går dom hemma allihop.
    noliz.blogg.se

    2012-08-12 | 19:06:21

Kommentera inlägget här: