Noliz

Hittepå-kaka och provisorisk gardin

Kategori: Allmänt

Fin dag! Jag började dagen med en tur till stallet och en ridtur med Fiia. Sen var det lite jobb på schemat. När jag sen kom hem slappade jag på soffan ett tag sen gav sej Jerker ut på en löprunda och jag tänkte att en kladdkaka vore gott. Men när jag öppnade kylen fanns det visst bara ett ägg och det behövs två till det receptet jag brukar göra efter. Men suget var stort så jag tänkte att det gör inget, jag gör helt enkelt bara en halv sats. Så jag knäckte ägget och skulle hälla i 1,5 dl socker när jag insåg att det visst nästan var slut det med. Var väl max 0,5 dl kvar. Men eftersom jag redan knäckt ägget så kunde jag ju inte backa så jag hällde i det lilla sockret som var kvar. Lite mjöl, kakao, vaniljsocker och smält smör som sej bör i en kladdkaka, sen hällde jag även i lite sirap för att väga upp för den lilla mängden socker. Också hällde jag smeten i formen och för att piffa till det hela strödde jag över lite hackad blockchocklad. Sen lyckades jag tyvärr ha den i ugnen lite för länge tror jag men annars blev det gott. Den blev liksom lite för blöt ovanpå och lite för torr i botten så det jämna nästan ut sej. =)

Medan kakan stod i ugnen fick jag ett ryckt till och svängde ihop en provisorisk gardin till tvrummet där det i framtiden ska vara en pepitarutig gardin som Pia ska sy men inte hunnit med än. Den provisoriska är lite för smal men den duger så länge, bättre än inget!

I helhet tycker jag det blev två hyfsat lyckade ryck!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: