Noliz

Pensionär eller unghäst?

Kategori: Allmänt

Ja ibland kan man undra om Akela verkligen är 19 år. Idag skulle vi återigen ut själva en sväng, idag gick det bara bra i ca 150m. Där ligger det några högar med trädstammar efter avverkning och diverse stormar, idag var dessa högar extremt farliga. Hon dansade runt, backade ner i diket, hoppade upp, backade ner igen, hoppade upp, osv osv... Tillslut tröttnade jag, satt av och ledde henne förbi. Slängde mej upp fort som fan för att hon inte skulle hinna vända och dra hem igen. Och så fortsatte dumfasonerna. Det var spöken precis överallt och hon stundtals smög stundtals trippade fram i sidled, gjorde små halva stegringar (sådär att frambenen bara lyfte 10-20cm) frustade och blåste upp sej och betedde sej allmänt barnsligt. Eftersom jag har förra helgens bravader i färskt minne så valde jag att hålla mej ifrån skogen så jag åtminstone kanske kunde undvika att möta nåt rådjur eller älg eller nåt. Men satan vad tråkigt det är att hon gör sådär när hon är själv. Jag förstår inte riktigt varför hon har börjat med det, så gjorde hon ju inte i början. Och eftersom jag vet att hon bara dummar sej så blir jag ju bara irriterad, vilket inte gör saken bättre såklart. Jag får väl helt enkelt försöka vänja henne av med att alltid ha sällskap på nåt sätt för det vore ju tråkigt om jag inte ska kunna rida ut ensam. Kanske får införskaffa mej en säkerhetsväst, men man blir ju så klumpig och osmidig med väst.. Hmm ja jag får fundera på detta. Måste definitivt ha en kortare martingal för den hon har nu gör ingen nytta alls, förutom att man har "halsringen" att hålla in om det går åt skogen =P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: